Viselkedésalapú üzleti modell


A “kognitív torzítások” tulajdonképpen nem mások, mint a bennünk levő lenyomatok, “kódok” összessége. Időnk nagy részében ezek a torzítások meghatározó szerepet játszanak a döntéseinkben. Legyünk éppen a fiziológiai, pszichológiai vagy kulturális szinten, ezen kódok miatt viselkedünk valójában emberként és nem úgy, mint egy mindig racionálisan működő robot. Furcsán hangzik, de éppen az agyunk akadályoz meg abban, hogy pusztán “számító gépek” legyünk.

Diagram - Behavioural Business

A viselkedési közgazdaságtan úttörői, Thaler és Kahneman részletesen foglalkoznak a kognitív torzításokkal és azok alapján az emberi viselkedés előrejelzésével. Ha azonban a cél a minél jobb teljesítmény, akkor nem állhatunk meg ezen a ponton: meg kell néznünk, hogy miként tudunk jobb döntéseket hozni és ezeken keresztül jobb teljesítményt elérni. Erről szól a Viselkedésalapú üzleti modell.

A Viselkedésalapú üzleti modell a kódolást és a torzításokat figyelembe véve segít jobb döntéseket hozni. Van, amikor ezek a hatások láthatóak és nyilvánvalóak – legalábbis az egyik fél számára. Az Aszimmetrikus hatásgyakorlási modell segít az ilyen típusú helyzetek felismerésében és kezelésében. Más esetekben a hatások nem olyan triviálisak, de megfelelő eszköztárral mégis megfoghatóvá válnak. Például a hagyományos szegmentálás viselkedésalapú újragondolása (Jövőálló előrejelzési képesség) új, korábban nem látható információkat, összefüggéseket hoz felszínre.

Mindezzel együtt az összes torzítás, “kognitív csapda“ nem szűrhető ki, de felépíthető egy olyan döntési folyamat, amely automatikusan megteszi ezt helyettünk. Ez mutatja meg a Viselkedésalapú üzleti modell igazi erejét.