Könyvek


Hatás - A befolyásolás pszichológiája

Robert B Cialdini

Mi hat ránk, amikor igent mondunk egy ügynöknek vagy engedünk egy reklám csábításának? Hogyan lehet az embereket rávenni, hogy együttműködjenek olyan ügyekkel is, amelyeket korábban eszük ágában sem volt támogatni? Vagy fordítva: hogyan bírhatunk rá másokat a saját céljainkkal való együttműködésre? Mi a hatás titka? Robert Cialdini szociálpszichológus e rendkívül sikeres könyvében a meggyőzés, azaz az együttműködést célzó befolyásolás elméletét és gyakorlatát tekinti át. A professzor elméleti tudását a kereskedői és ügynöki munkában szerzett valós tapasztalatai támasztják alá. A gyakorlati tanácsokban és tudományosan dokumentált megállapításokban gazdag kötet alapmű az üzletemberek, reklámosok, adománygyűjtők, ügynöki munkával foglalkozók - illetve a rábeszélők nem kívánatos hatása ellen védelmet kereső fogyasztók számára. Az élvezetes stílusú művet a pszichológia iránt érdeklődő nagyközönség is haszonnal és érdeklődéssel olvashatja. A Hatás alapvető összefoglalásnak számít a maga témájában, amit a több mint 1,5 millió eladott példány is igazol.

Rendbontók - A viselkedési közgazdaságtan térnyerése

Richard H. Thaler

Mi a rend és kik a rendbontók? A közgazdaságtan modelljeiben rend van: a piac szereplői racionálisan döntenek és hatékonyan gazdálkodnak. A mindennapokban azonban sokszor rendbontók vagyunk: irracionálisan viselkedünk és pazarlóan élünk. Bennünk van-e a hiba, vagy a közgazdaságtan modelljeiben?

Richard H. Thaler tudományos karrierjét egy lapra tette fel, hogy megoldást találjon. Vállalva a tudós közösség kritikáját, közgazdászként pszichológiával kezdett foglalkozni, majd megalapította a viselkedési közgazdaságtant, hogy empirikus kutatásokkal bizonyíthassa alaptételét: az irracionális, rendbontó viselkedés nem kivétel, hanem szabály. Személyes hangvételű önéletrajzi könyvéből kiderül, hogyan sikerült a kezdeti megpróbáltatások után mozgalommá formálnia a viselkedési közgazdaságtant, és miként kezdték sikerrel alkalmazni kutatási eredményeit a közpolitikában, az üzleti életben és a sport világában.

„Richard H. Thaler kreatív géniusz. Nemcsak a viselkedési közgazdaságtan megalapítója, de nagy mesélő is, lenyűgöző humorral. Ebben a fantasztikus könyvben megcsillantja elképesztő tehetségét.” Daniel Kahneman közgazdasági Nobel-díjas pszichológus, a Gyors és lassú gondolkodás szerzője.

„A könyv élvezetes történetekkel vezeti be olvasóit a modern közgazdaságtan világába. Ha választanom kellene, kivel szoruljak be egy liftbe, egy igazi intellektuellt, Richard H. Thalert választanám.” Malcom Gladwell, a Kivételesek, a Dávid és Góliát, és A kutya szemszögéből és egyéb ritka nézőpontokból szerzője

„Richard Thaler a közgazdaságtan forradalmi átalakulásának meghatározó alakja az elmúlt harminc évben. Könyve a ma létező modern közgazdaságtan legjobb összefoglalója.” Robert J. Shiller Nobel-díjas közgazdász, a Tőzsdemámor és az Animal Spirits társszerzője

Richard H. Thaler a viselkedési közgazdaságtan úttörője. A Chicagói Egyetem Booth Üzleti Karának professzora. 2015-től az Amerikai Közgazdasági Egyesület elnöke. A Nudge – Jobb döntések egészségről, pénzről és boldogságról – a pénzügyi válság után című könyv társszerzője.

Nudge - a pénzügyi válság után - Jobb döntések egészségről, pénzről és boldogságról

Richard H. Thaler, Cass R. Sunstein

A kötet úttörő ötleteket ad a döntéstervezés új tudományának alkalmazására, amelyek jobb döntések irányába ösztökélhetik az embereket, akik ezáltal boldogabbak, egészségesebbek és szabadabbak lesznek. Nap mint nap hozunk döntéseket, befektetéseinktől a gyerekek iskoláztatásán vagy a napi étrendünkön át egészen az általunk legfontosabbnak tartott ügyekig. Sajnos sokszor rosszul választunk. A szerzők ennek okát abban látják, hogy emberek vagyunk, fogékonyak különböző torzításokra, és ez gyakran hibákhoz vezet. Tévedéseink révén sokszor szegényebbek leszünk vagy kevésbé egészségesek; gyakran hozunk rossz döntést oktatási és egészségügyi kérdésekben, pénzügyeinkkel, hiteleinkkel vagy hitelkártyáinkkal kapcsolatban, de még a családunkat vagy bolygónkat érintő ügyekben is. Thaler és Sunstein egy másik lehetséges világba hív minket: oda, ahol tudják, hogy az emberek tévedhetnek. A szerzőpáros megmutatja, hogy ha ismerjük az emberek gondolkodását, akkor tervezhetünk számukra olyan környezetet, amelyben maguk, családjuk és társadalmuk számára is jobb döntéseket hozhatnak. Az élet legfontosabb területeiről vett szemléletes példákkal bizonyítják, hogy a választástervezés kedvezőbb irányba ösztökélhet bennünket, anélkül hogy korlátozná választásunk szabadságát. A Nudge újszerű se nem jobb-, se nem baloldali nézőpontot ajánl heves vitát kiváltó kérdésekről, egyének és kormányzatok számára egyaránt. A kötet az elmúlt évek egyik legelgondolkodtatóbb és legprovokatívabb könyve.

Gyors és lassú gondolkodás

Daniel Kahneman

Vajon mi vezérel bennünket: a gyors (intuitív) vagy a lassú (racionális) gondolkodás? Az elfogadott tudományos nézet szerint az ember természettől fogva racionálisan gondolkodik, érzelmei és intuíciói pedig csak megzavarják. Ez a mainstream közgazdaságtan alfája és ómegája, a racionális döntéshozatal és ítéletalkotás. Mindannyian igyekszünk ennek megfelelni, azt hisszük, többnyire logikusan gondolkodunk, és ha kudarcot vallunk, másokban vagy magunkban keressük a hibát. Daniel Kahneman feje tetejére állította a racionalitásba vetett hitünket. Néhai kollégájával és barátjával, Amos Tverskyvel három évtizeden keresztül folytatott pszichológiai kísérleteikből azt a következtetést vonták le, hogy elménk nem mindig olyan racionális, mint feltételezzük. Intuícióink, érzelmeink, benyomásaink - hibáival, torzításaival és zsenialitásával együtt - lényeges szerepet kapnak elemző logikánkban. Gyors és lassú gondolkodásunk kölcsönösen hat egymásra, és ha kitüntetett szerepet tulajdonítunk a racionalitásnak, önmagunkat csapjuk be. Ahogy Kahneman fogalmaz: "Rendszerint túlbecsüljük a világ működésével kapcsolatos tudásunkat, és alábecsüljük a véletlen és a szerencse szerepét." Gondolatai nagy hatással voltak számos tudományterületre, beleértve a pszichológiát, a közgazdaságtant, az orvostudományt, a pénzügyi viselkedéstant és a politológiát, de csak most először adja közre összefoglalóan egész életművét.

Beyond Culture

Edward T. Hall

From a renowned American anthropologist comes a proud celebration of human capacities. For too long, people have taken their own ways of life for granted, ignoring the vast, international cultural community that srrounds them. Humankind must now embark on the difficult journey beyond culture, to the discovery of a lost self a sense of perspective. By holding up a mirror, Hall permits us to see the awesome grip of unconscious culture. With concrete examples ranging from James Joyce's Finnegans Wake to the mating habits of the bowerbird of New Guinea, Hall shows us ourselves. Beyond Culture is a book about self-discovery; it is a voyage we all must embark on if mankind is to survive.

"Fascinating and emotionally challenging. . . . The book's graceful, non-technical style and the many illuminating, real-life illustrations make it a delight to read." —Library Journal

"Hall's book helps us to rethink our values. . . . We come away from it exhilarated." —Ashley Montagu

"In this penetrating analysis of the culturally determined yet 'unconscious' attitudes that mold our thought, feeling, communication and behavior. . . . Hall makes explicit taken-for-granted linguistic patterns, body rhythms, personality dynamics, educational goals. . . . Many of Hall's ideas are original and incisive . . . [and] should reward careful readers with new ways of thinking about themselves and others." —Publishers Weekly

"A fascintaing book which stands beside The Hidden Dimension and The Silent Language to prove Hall one of the most original anthropologists of our era." —Paul Bohannan

Emotionomics - Leveraging Emotions for Business Success

Dan Hill

For far too long, emotions have been ignored in favor of rationality and efficiency. Breakthroughs in brain science have revealed that people are primarily emotional decision-makers. Many companies have not yet accepted that fact, ignoring emotion in favor of rationality and efficiency. Even fewer have acted on it.

Emotionomics looks at emotions in terms of business opportunities, both in the marketplace and in the workplace. In today's highly competitive marketplace where many products look alike, a product's emotional benefit can make the difference. Moreover, a company with an emotionally engaged workforce will undoubtedly achieve competitive advantage.

A revised edition that replaces the 2007 release, Dan Hill's book draws on insights gathered through facial coding, the single best viable means of measuring and managing the emotional response of customers and employees. It shows how to leverage emotions for business success in branding, product design, advertising, sales, customer satisfaction, leadership, and employee management.

Emotions matter, and this book will help readers not only step closer to customers and employees, but also to step ahead of competitors.

Handbook on the Psychology of Pricing - 100+ effects on persuasion and influence every entrepreneur, marketer and pricing manager needs to know

Dr. Markus Husemann-Kopetzky

Many companies solely focus on their internal costs (mark-up pricing), their external competitors (competition-based pricing) or assume that people behave rationally (value-based pricing).The Handbook on the Psychology of Pricing dives deep on a customer-centric approach. This book presents the most comprehensive collection of psychological pricing strategies and tactics currently available in the market and introduces you to intriguing, hard-to-believe insights into consumer psychology, subconscious persuasion and people’s perception of prices.Readers will discover the profound art of psychological pricing and influencing customers’ buying behavior. More specifically, you willUnderstand how to raise attractiveness of your prices and offerings for your customers and lift sales and margins for your business.Learn how to increase customers’ willingness to pay for your products and services.Expand your pricing skill set and learn about more than 100 effects unearthed and backed by solid academic research.Boost your professional value by emerging yourself into a new and growing field of research: behavioral pricing.Stay ahead of the curve and receive free updates exclusive for readers.Dr. Husemann-Kopetzky translates hundreds of academic papers into a handy manual for business owners and managers to optimize prices from a customers’ perceptive.This book is required reading for entrepreneurs, general and category managers, marketers, product and brand managers, pricing strategists, management consultants, and business students who are interested in adding an invaluable pricing edge to their business practice and personal pricing quiver.

The Brain Sell - When Science Meets Shopping

Dr. David Lewis

Science has made the leap from the lab to come to a store near you - and the effects on us are phenomenal. Corporations in hyper-competition are now using the new mind sciences to analyze how and when we shop, and the hidden triggers that persuade us to consume.

From bargains in the Big Apple to the bustling bazaars of Istanbul, from in-store to interactive and online to mobile, neuromarketing pioneer Dr. David Lewis goes behind the scenes of the "persuasion industry" to reveal the powerful tools and techniques, technologies and psychologies seeking to stimulate us all to buy more - often without us consciously realizing it.

A revelatory inside story, The Brain Sell is a tale of engineered behaviors and "atomospherics"; of subliminal messaging; and of TVs that sometimes watch us while we're watching them.

During his journey, Lewis explores fascinating questions such as:

  • Why should a particular font used to describe soup make it taste better?
  • Why do some retailers actively encourage shoppers to haggle?
  • How do the tools and techniques of "the brain sell" influence shopper behavior, and what can you - as a retailer or marketer - learn from them?

The Art of Thinking Clearly

Rolf Dobelli

  • Invested time in something that, in hindsight, just wasn't worth it?
  • Paid too much in an eBay auction?
  • Continued to do something you knew was bad for you?
  • Sold stocks too late, or too early?
  • Taken credit for success, but blamed failure on external circumstances?
  • Backed the wrong horse?

These are examples of what the author calls cognitive biases, simple errors all of us make in day-to-day thinking. But by knowing what they are and how to identify them, we can avoid them and make better choices: whether in dealing with personal problems or business negotiations, trying to save money or earn profits, or merely working out what we really want in life—and strategizing the best way to get it. Already an international bestseller, The Art of Thinking Clearly distills cutting-edge research from behavioral economics, psychology, and neuroscience into a clever, practical guide for anyone who's ever wanted to be wiser and make better decisions. A novelist, thinker, and entrepreneur, Rolf Dobelli deftly shows that in order to lead happier, more prosperous lives, we don't need extra cunning, new ideas, shiny gadgets, or more frantic hyperactivity—all we need is less irrationality. Simple, clear, and always surprising, this indispensable book will change the way you think and transform your decision making—at work, at home, every day. From why you shouldn't accept a free drink to why you should walk out of a movie you don't like, from why it's so hard to predict the future to why you shouldn't watch the news, The Art of Thinking Clearly helps solve the puzzle of human reasoning.

The Culture Code - An Ingenious Way to Understand Why People Around the World Live and Buy as They Do

Clotaire Rapaille

Why are people around the world so very different? What makes us live, buy, even love as we do? The answers are in the codes.

In The Culture Code, internationally revered cultural anthropologist and marketing expert Clotaire Rapaille reveals for the first time the techniques he has used to improve profitability and practices for dozens of Fortune 100 companies. His groundbreaking revelations shed light not just on business but on the way every human being acts and lives around the world.

Rapaille’s breakthrough notion is that we acquire a silent system of codes as we grow up within our culture. These codes—the Culture Code—are what make us American, or German, or French, and they invisibly shape how we behave in our personal lives, even when we are completely unaware of our motives. What’s more, we can learn to crack the codes that guide our actions and achieve new understanding of why we do the things we do.

Rapaille has used the Culture Code to help Chrysler build the PT Cruiser—the most successful American car launch in recent memory. He has used it to help Procter & Gamble design its advertising campaign for Folger’s coffee – one of the longest lasting and most successful campaigns in the annals of advertising. He has used it to help companies as diverse as GE, AT&T, Boeing, Honda, Kellogg, and L’Oréal improve their bottom line at home and overseas. And now, in The Culture Code, he uses it to reveal why Americans act distinctly like Americans, and what makes us different from the world around us.

In The Culture Code, Dr. Rapaille decodes two dozen of our most fundamental archetypes—ranging from sex to money to health to America itself—to give us “a new set of glasses” with which to view our actions and motivations. Why are we so often disillusioned by love? Why is fat a solution rather than a problem? Why do we reject the notion of perfection? Why is fast food in our lives to stay? The answers are in the Codes.

Understanding the Codes gives us unprecedented freedom over our lives. It lets us do business in dramatically new ways. And it finally explains why people around the world really are different, and reveals the hidden clues to understanding us all.

When Cultures Collide

Richard D. Lewis

In When Cultures Collide, Richard D. Lewis provides a truly global and practical guide to working and communicating across cultures, explaining how our own culture and language affect the ways in which we organise our world, think, feel and respond, before going on to suggest both general and specific ways of making our influence felt across the cultural divide. There are penetrating insights into how different business cultures accord status, structure their organisations and view the role of the leader, alongside invaluable advice on global negotiation, sales and marketing. The book ranges from differences in etiquette and body language to new thinking in the area of international management and team-building in Europe and the USA, as well as covering challenging new geographical ground in Russia, China and the Far East. By focusing on the cultural roots of national behaviour, both in society and business, we can foresee and calculate with a surprising degree of accuracy how others will react and respond to us. Lewis adds the often overlooked dimension of language – for example, how Japanese often react in a certain way because they are thinking in Japanese. When Cultures Collide gives you a greater understanding of what makes other people tick and enables managers to ensure that their policies and activities exploit cultural synergies and make the right appeal to their chosen market.

You're About to Make a Terrible Mistake!

Olivier Sibony

How Biases Distort Decision-Making—and What You Can Do to Fight Them Discover nine common business decision-making traps — and learn practical tools for avoiding them — in this “masterful,” research-based guide from a professor of strategic thinking. (Daniel Kahneman, author of Thinking, Fast and Slow)

We all make decisions all the time. It’s so natural that we hardly stop to think about it. Yet even the smartest and most experienced among us make frequent and predictable errors. So, what makes a good decision? Should we trust our intuitions, and if so, when? How can we avoid being tripped up by cognitive biases when we are not even aware of them?