Jövőálló előrejelzések
Tudjuk, hogy a döntéseink minimum 90%-a nem tudatos, és azt is, hogy az ügyfélkutatások legfeljebb 10%-ban nyújtanak megbízható információt az ügyfelek viselkedéséről, döntéseiről. Az ebből fakadó információhiány, illetve torzítások megoldásában a pszichográfiai szegmentáció sem segít. Az köz-érzet-érzelem alapú gazdaságtan (emotionomics, Dan Hill) lehet a segítségünkre amikor egy-egy konkrét problémáról van szó. Azonban ahhoz, hogy jobban megértsük az emberek viselkedését és jobb döntéseket hozzunk, ismernünk kell a döntések rejtett mozgatórugóit és a gondolkodást befolyásoló, torzító tényezőket.
Első lépésként meg kell értenünk, hogy az emberek hogy látják magukat, milyen az önképük és milyen érzelmi kontextusban hozzák meg az adott döntést. Ebben segít a hagyományos megközelítésen túlmutató szegmentáció, amellyel az egyes emberekben meglévő döntési torzításokat és azok viselkedés-befolyásoló hatásait tudjuk megvizsgálni. Miután azonosítottuk a “nem hagyományos célszegmenst” a hagyományos szegmentációs szempontok mentén (pl. demográfia) finomíthatjuk a további szegmensképzést. Erre jó példákat találhat az esettanulmányaink(hot link!!) között.

A következő lépés az előrejelzések során alkalmazott módszerek, mint az AI, Big Data elemzések tovabbfejlesztése, az emberi tényezők beépítése. Ezek a prediktív modellező módszerek a múlt adataira építve, korrelációelemzés alapján vetítik előre a jövőt. Napjaink gyorsan változó környezetében viszont az elemzések alapjául szolgáló adatbázisok gyorsan elavulttá válnak. Akár 6 hónap is eltelhet, amíg a szükséges adatok újra rendelkezésre állnak és a modellek újra képesek megfelelő előrejelzéseket adni.
A kódolás, illetve a kognitív eszközök ismerete, az emberi tényező beépítése jelentősen javítja ezen módszerek alkalmazhatóságát. Ennek oka, hogy a folyamat, ahogy meghozzuk döntéseinket sokkal stabilabb, sokkal lassabban változik, mert az emberi agy “újrakódolása” évtizedekbe, évszázadokba telik. N.B. a túlélést jelentő fiziológiai kódolás 500 millió éve alakult ki és azóta szinte alig változott.